Mythische Zon

12 juli 2018 - Nordkapp, Noorwegen

midzomernachtzondan is het zonovergoten dan is het dikke mist, het lijkt NL wel (met een mini-Saskia)
Als je denkt, dan leef even in een schijnwereld, omdat je je dan omgeeft door dingen die er op dat moment niet zijn: je herinneringen, je verlangens, je wensen voor de toekomst. Deze rationele vorm van denken heeft de mensheid ver gebracht. Mij heeft het bijvoorbeeld op de Nordkapp gebracht, want zonder dat denken was die tunnel (kijk maar hier http://noordkaap.reislogger.nl/video/nordkapp-tunnel-212m.38830 ), onze krachtpatser op vier wielen (hier in actie http://noordkaap.reislogger.nl/video/spectaculair-uitzicht-barentszee.38793 ) nooit bedacht en dus niet gemaakt. Door de avonturiers die ons zijn voorgegaan is er zo’n magische plek als de Noordkaap ontstaan,

Toen ik op het uiterste noordelijke puntje van continent Europa stond, hoopte ik op een magisch moment. Dat de wereld even stil zou staan en dat alles aan me voorbij zou gaan als in een zucht. Misschien is dat niet zo vreemd, maar daar onder de midzomernachtzon werd mij nog eens te meer duidelijk dat een magische ervaring niet van het denken afhankelijk is. Het enige wat je denkend bereikt is het vertoeven in een oh-zo bekende wereld, je eigen denkwereld. Ik dacht van alles, en was vooral bezig deze indrukwekkende plek door de beperkte blik van mijn smartphone vast te leggen. Tot de mist opkwam en de Nordkapp aan het zicht onttrok. Balen, want nu zou de zon verhuld achter de mist haar gang langs de horizon maken zonder dat wij dat zouden kunnen zien.

Nadat we in Nordkapphallen even voor middernacht op een gigantisch 3dscherm naar de midzomernachtzon en midwinterzon hadden gekeken, liepen we de koude nacht weer in. Pas toen de mistflarden als een onhoorbare zucht aan me voorbij vlogen ervaarde ik het magische van deze plek. Voorbij het denken, voorbij het waarnemen, was ik daar, omringd door alles wat er op dat moment op die plek aanwezig was. Ik was daar, en de onzichtbare zon maakte haar magische gang langs de horizon en kwam weer op zonder verdwenen te zijn.

1. Nicole van Soest:
    14 juli 2018
    Mooi geschreven: het draait om het beleven, het zijn.
    Fijne voortzetting van de reis.