Onovertroffen schoonheid van Lofoten

16 juli 2018 - Moskenes, Noorwegen

rimpelloosmeeuwenbroedplaats midden in het dorpjeGeweldig leuk vissersdorpje Reine, allemaal weggetjes dwars door het fjord heen, net als Venetiëbrug tussen west-vagoya en moskenesoyasuperlatieventurbulentie tussen de hoge bergen inhet mooiste portret uit de portrettengalerij in de kerk Nils Cornelus Christie, priester 1904-1915lage wolken aan een blauwe lucht, erg mooi na een dag regen

Er zijn zo van die dingen waar woorden nog voor uitgevonden moeten worden. Wat mij betreft valt de eilandengroep de Lofoten binnen die categorie. Ik kan het prachtig noemen, onovertroffen, en dan treft het niet wat we vandaag hebben gezien. Na elke bocht een nieuwe verrassing, soms een tegenligger die ons niet kon passeren, indrukwekkende infrastructuur waar wij Hollanders U tegen kunnen zeggen en een panaroma aan kleuren en luchten. We hadden massel, na een regenachtige dag hingen de mistsluiers ‘s ochtends nog tussen de bergtoppen. Dit gaf een buitenaards effect. De zon schitterde op het water, dat we van grijs naar groen, en diepblauw hebben zien veranderen. Hoge kliffen, honderden watervallen, beekjes, meren, en vele fjorden, met elk hun eigen verschijning.

We riepen uit: Wow, je zal hier maar wonen. En dan de hamvraag, zou ik hier willen wonen? Een paar maanden per jaar de hele dag licht, en de rest van het jaar schemering? Ik ben wel benieuwd: zou de schoonheid van dit landschap het harde bestaan boven de poolcirkel doen verzachten? Het zou me niets verbazen.

1. Monique:
    17 juli 2018
    Ja de natuur is 't beste medicijn. Hoe mooi en vervullend is al dit natuurschoon. Dat is wat ik mis nu we Noorwegen niet meer hebben. Zodra we een verzachtebd laagje op ons hart hebben, gaan we er vast weer heen. :)
  2. Noordkaap:
    17 juli 2018
    En dan hopen we jullie hier ergens weer te ontmoeten.
  3. Mirjam de Waard:
    17 juli 2018
    Staat absoluut op mijn wenslijstje om er een keer heen te gaan!
  4. Noordkaap:
    17 juli 2018
    En dan hopen op goed weer met een briesje (de beste anti-mug remedie)
  5. Sandy:
    17 juli 2018
    Prachtige foto’s en leuk om je verhaal te lezen. Ben er nog niet geweest maar lijkt me een goed plan om eens heen te gaan.
  6. Noordkaap:
    17 juli 2018
    Prachtige omgeving om er te zeilen Sandy, het is alleen wel een stukje varen om er te komen.