Saskia op zoek naar Gauguin

29 juni 2018 - Kopenhagen, Denemarken

Ik heb met veel plezier de serie van 'Jeroen Krabbé op zoek naar Gauguin' gevolgd. Een schilder waar ik niet zoveel mee had is tot leven gekomen. En nu ik in de buurt was wilde ik perse de collectie van zijn schilderkunst in Denemarken bekijken.

Wij togen dus op onze fietsjes vanaf onze camping naar het museum. Ruim 6 km, best te doen. Heuvel af, prachtige fietspaden, veel moois onderweg. Ik had uitgezocht waar we moesten wezen, en ik ben altijd HEEEEEL precies. (JAJA zeggen mijn medereisgenoten nu in koor).

Glyptotek Kopenhagen

Toen we er bijna waren stopten we voor dit mooie gebouw. Toch nog voor de zekerheid onze routeplanner checken. Nog een paar 100 meter, we waren niet eens mis gefietst. Even opzij gekeken, mooi gebouw, maar boeien, want ik wist het zeker, we moesten naar het Nationale Museum van Denemarken.

Daar aangekomen kochten we kaartjes en de kassière vroeg heel vriendelijk of we naar iets speciaals op zoek waren. Toen ze met grote verbazing reageerde op mijn 'Gauguin' begon het te dagen. We zaten niet goed. Veel historie in dit museum, maar geen Franse schilders. Nee, ze wist het zeker, daarvoor moesten we bij de Nationale Gallery van Denemarken zijn. Zo'n 2 km verderop. Mooi weer, 30 graden, wij weer op de vouwfiets, Aj heuvel op.

Nationale gallerie KopenhagenBinnen aangekomen vroegen we eerst of we goed zaten. Gelukkig! Ze hadden Franse grootmeesters, zoals Matisse, maar geen Gauguin. Die hing in het Glyptotek, dat prachtige gebouw waar we een half uur eerder de weg checkten. Gauguin, zo dicht bij, maar nu voor vandaag te ver weg.

Om kort te gaan, het gebouw was mooi, de Deense avant garde voor de liefhebbers, en de verzameling Matisse hing er mooi bij. Rembrandt zou een leuke toegift zijn geweest, maar zijn afdeling was 'temporarily closed'. We stonden voor een groot dilemma: weer op zoek naar Gauguin in het Glyptotek (opgericht door bierbrouwer Karlsberg)  of op zoek naar een andere erfenis van Karlsberg. Je snapt wel dat dat toch niet zo'n groot dilemma was. Proost!

1. Mirjam de Waard:
    Dus géén Gaguin gezien? 🤣
    Wat een goed idee, deze reislog. Ik ga jullie avonturen volgen. Veel plezier! Hier in NL mooi weer. Zo weer op de fiets naar mijn werk. Wij zijn begonnen met ons reisplan voor september (Wales en Ierland en weekendje Bristol bij Chris and Jayne); we hebben alle merries heen en terug en al wat hotelletjes geboekt. Vertrekken maandag 4 september. In augustus komen Neil en Julia nog een paar dagen bij ons.
  2. Minca Van Mossel:
    2 juli 2018
    Leuk hoor om jullie avonturen zo te lezen. Nog veel plezier.
  3. Mirjam de Waard:
    2 juli 2018
    Merries, ik bedoelde natuurlijk ferries! ⛴🛳😂🤣🤔🤔😶
  4. Noordkaap:
    2 juli 2018
    Het leek me ook al wat omslachtig om op horseback naar de overkant te zwemmen. Zou wel een geweldig avontuur zijn. Niemand doet het je na!